27 Şubat 2011 Pazar

Gorilla

Birkaç hafta önce Milano'ya yaptığım bir seyahat sırasında Tasarım Müzesini ziyaret ettim. Avrupa'daki en önemli tasarım müzelerinden birisi olan bu müzede en etkileyici bölümlerden birisi "Sinema Müzesi" idi.

Buradaki "The Emotions in Hats" görülmeye değer. Erotik şapkalar, uçan şapkalar, neşeli şapkalar, rahatsız şapkalar, ikonik şapkalar, gangasterlerin şapkaları, bankerlerin şapkaları... Tüm zamanların en güzel filmlerinden alınmış şapka sahnelerinden kurgulanmış kısa filmleri küçük küçük odalarda izliyorsunuz.

Bir başka çarpıcı bölüm ise Grafik Müzesi idi. Daha doğrusu Grafik Müzesi'ndeki bir sergi. Gorilla Volksrant. Sergi Amsterdam'dan iki grafik sanatçısının kendi ürünleri ve derledikleri bazı tasarım ürünlerinden oluşuyordu. Sanatçıların isimleri: Lesley Moore ve  Herman van Bostelen.

Gorilla Volksrant ilginç bir çalışma. Hollanda'da De Volkskrant isimli günlük gazetede her gün ön sayfada yayınlanan günlük haberler için görsel tasarımlar yapılmış. Tasarımlar, Lesley Moore ile Herman van Bostelen tarafından gerçekleştirilmiş.

Tasarımlara kısaca günlük haberlere verilen görsel bir yanıt da diyebiliriz. Sözler arasında görsel yorumlar.
Örneğin yandaki tasarım organ bağışı kampanyası için yapılmış.

TURKISH PARLIAMENT
AGREES ON HEADSCARVES

Türkiye'yle ilgili yayınlanmış bazı haberlere de dikkat çekici tasarımlar yapılmış.

Örneğin 2 Ağustos 2008'de "Turkish parliament agrees on headscarves" başlıklı haber için yapılan yandaki tasarım.

Türk parlamentosu'nun türban yasasını kabul ettiğine dair haberle ilgili yapılan tasarım Designpolitie isimli tasarım ofisi tarafından yapılmış. Haber "Türk parlamentosunda reform" başlığı ile duyurulmuş.


"Sexualiteit" başlıklı haber ise 7 Ekim 2009 tarihinde yayınlanmış Tasarım sanatçısının "Doğu batıyla buluşuyor" şeklinde yorumladığı çalışma aynı zamanda en iyi tasarımların seçildiği kitapta da yer alıyor.

Sadece kelimeleri ve sembolleri kullanarak politik ve güncel sorunları, gündemi, haberleri, sözleri görselleştiren bu iki sanatçı Lesley Moore ve Herman van Bostelen zamanla kendilerine "Gorilla" ismini takmışlar ve işleri-sergileri de bu isimle anılmaya başlanmış.

Yan tarafta gördüğümüz "New direction for Amsterdam city marketing" isimli haber için yapılan tasarım Amsterdam'ın yeni rotasını çiziyor.

2006'da başlayan çalışma hala devam ediyor. Londra Tasarım Müzesi, Milano Tasarım Müzesi gibi birçok müzede çalışmalar sergileniyor.  2006-2009 yılları arasında yayınlanmış haberlerin görsellerinden seçilmiş en iyi çalışmalardan iki kitap oluşturulmuş. ‘The Daily Gorilla’ isimli ikinci kitap www.thedailygorilla.nl sitesinden sipariş verilebiliyor.

24 Şubat 2011 Perşembe

2010 yılının en çok ödül alan reklamverenleri

The Cat Report'da en çok ödül alan reklamverenler listesinde iki lider var. Toplam 19’ar ödül alan Anadolu Sigorta ve Unilever alfabetik olarak bir ve ikinci sırada yer alıyorlar. Üçüncü sırada, geçtiğimiz yıl ilk kez düzenlenen Digital Age Ödülleri’nin büyük ödülü de dahil olmak üzere toplam 7 ödüle erişen Turkcell var. Turkcell’den sonra yine bir alfabetik sıralama ile karşılaşıyoruz. Coca-Cola ve Garanti, aldıkları biri büyük ödül olmak üzere 6’şar ödülle ilk beşte peş peşe sıralanıyorlar.
Bir ödül olan ajanslar: Alafortanfoni, ARC İstanbul, Carat

En çok ödül alan medya ajansları
1. Cereyan Medya: Fffff 4+1
2. MediaCom: aaaef 5
3. Universal McCann: Aaa 3+1.
4. Mindshare: efff 4
5. Starcom Mediavest Group: def 3
6. Zenith Optimedia: ae 2
7. Carat Medya: e 1
8. OMD: f 1

En çok ödül alan reklamverenler
1. Anadolu Sigorta: aeeeeefkk 9
2. Unilever: adeeeeeff 9
3. Turkcell: Ddddeef 6+1
4. Coca-Cola: Aaddee 5+1
5. Garanti Bankası: Fdffff 5+1
6. Mey İçki: deekkk 6
7. Ülker: Eeeee 4+1
8. IKEA: eeeef 5
9. Şekerbank: Eeee 3+1
10. Barınak Gönüllüleri Derneği: eeef 4
11. Digiturk: adef 4
12. Procter & Gamble: eefk
13. Türkiye İş Bankası: eeek 4
14. Vodafone: aaee 4
15. Carlsberg: eff 3
16. Frito-Lay: dff 3
17. Profilo: eee 3
18. Renault: aae 3
19. Vestel: aee 3
20. VOB: ddd 3
21. Dank: Kk 1+1
22. Girişim Pazarlama (OK): Ak 1+1
23. Google: Ee 1+1
24. Pepsi: Ee 1+1
25. Anadolu Efes: df 2
26. Arçelik: ek 2
27. CNN Türk: ek 2
28. Cumhuriyet: kk 2
29. DLT Turizm: kk 2
30. Doğuş Otomotiv: ek 2
31. Ford Otosan: ee 2
32. İstanbul 2010 Ajansı: aa 2
33. Kanal D: ek 2
34. Max Factor: kk 2
35. Sınai Kimya AŞ: ee 2
36. Türk Telekom: ae 2
37. T-Box: ee 2
38. Vakko: aa 2
39. Yapı Kredi: Ee

BİR ÖDÜL ALAN REKLAMVERENLER: Adidas, Akbank, Avea, Beko, Bilyoner.com, BP, BSH (Siemens), Cadbury, Chrysler, D&R, Dacia, Dekalo, Doğan Gazetecilik, Doğan Medya, Fiat, Finansbank, Foga, Gerda Ergül, Gezisitesi.com, Greenpeace, Groupama, Hürriyet, İzocam,Klimaplus-Mitsubishi Electric, Koç Gıda, Levi’s, Mercedes Benz-Türk, Microsoft, Mindshare, Modern Elektronik (Bose), Nestle, Nokia, Otoman Empire, Pınar, Praktiker, Şölen, Tayfa & WDO, TBWA İstanbul, TEB, THY, TTNet, Turkent Gıda (KFC), Türkiye Milli Paralimpik Komitesi, Umut Çocukları Derneği ve Von Grand…
Medya, Eser Hakim Brand Experience Designers, Filmpark*, First Unit Film Yapım*, Kompüter, Luma, Magiclick, Mana Digital, Ogilvy & Mather, OMD, Proximity, Publicis Bold, Sniper Channel, Umay Çubukçu Creative Packaging ve Youth Republic…

Listedeki medya planlama ve satın alma ajansları bold olarak gösterilmiştir.

*Reklam prodüksiyon şirketi

Bir ödül alan reklamverenler: Adidas, Akbank, Avea, Beko, Bilyoner.com, BP, BSH (Siemens), Cadbury, Chrysler, D&R, Dacia, Dekalo, Doğan Gazetecilik, Doğan Medya, Fiat, Finansbank, Foga, Gerda Ergül, Gezisitesi.com, Greenpeace, Groupama, Hürriyet, İzocam, Klimaplus-Mitsubishi Electric, Koç Gıda, Levi’s, Mercedes Benz-Türk, Microsoft, Mindshare, Modern Elektronik (Bose), Nestle, Nokia, Otoman Empire, Pınar, Praktiker, Şölen, Tayfa & WDO, TBWA İstanbul, TEB, THY, TTNet, Turkent Gıda (KFC), Türkiye Milli Paralimpik Komitesi, Umut Çocukları Derneği ve Von Grand…

Kısaltmaların anlamı
A: MediaCat Açıkhava Ödülleri Büyük Ödülü
D: Digital Age Ödülleri Büyük Ödülü
F: Felis Ödülleri Büyük Ödülü
E: Kristal Elma Büyük Ödülü
K: Kırmızı Ödülleri Büyük Ödülü (Kıpkırmızı)
a: MediaCat Açıkhava Ödülleri Kategori Birinciliği
d: Digital Age Ödülleri Kategori Birinciliği
f: Felis Ödülleri Kategori Birinciliği
e: Kristal Elma Kategori Birinciliği (Kristal Elma)
k: Kırmızı Ödülleri Kategori Birinciliği

Değerlendirme yapılırken yarışmaların yalnızca kategori birincilikleri ve ‘büyük ödüller’ dikkate alınmıştır. Kategori ikincilikleri, üçüncülükleri ve özel ödüller değerlendirilmeye alınmamıştır.

2010 yılının en çok ödül alan ajansı

Son iki yıldır MediaCat dergisinin Şubat sayısında, ünlü The Gunn Report’tan ilham alarak, The Cat Report’u hazırlıyoruz. Böylece çeşitli reklam yarışmalarında alınan ödülleri göz önünde bulundurarak reklam ajanslarının ve bu arada reklamverenlerin, pazarlama iletişimi alanındaki bir yıllık yaratıcı performansı hakkında genel bir fikir sunmaya çalışıyoruz.

Bu yıl üçüncüsünü hazırladığımız The Cat Report’ta, 2010 yılında Türkiye’de düzenlenen 5 reklam yarışmasının sonuçlarını göz önünde bulundurduk. Geçtiğimiz yıllarda Felis Ödülleri, Kristal Elma, MediaCat Açıkhava Ödülleri ve Kırmızı’nın sonuçlarını dikkate alarak raporumuzu hazırlıyorduk, bu yıl değerlendirmeye yeni bir yarışmayı, Digital Age Ödüllerini de dahil ettik. Bu arada geçtiğimiz yılki değerlendirmede dikkate alınan, ancak iki yılda bir verildiği için geçtiğimiz yıl düzenlenmeyen Effie Ödülleri bu yılki değerlendirmede yer alamadı.

Değerlendirmeye alınan yarışmalarda alınan ödüllerden yalnızca kategori birincilikleri ve büyük ödüller dikkate alındı. İkincilikler, üçüncülükler, başarı belgeleri, başvuran kampanyalardan bağımsız olarak verilen jüri özel ödülleri ve diğer özel ödüller değerlendirmeye alınmadı.

Sıralama yapılırken her bir ajans ya da reklamverenin kategori birinciliği veya büyük ödül olarak toplam kaç ödül aldığına bakıldı. Aynı sayıda ödül alan iki ajans ya da reklamveren arasında büyük ödül alanlar diğerlerinin önünde yer aldı. Eşit sayıda ödül alan ama hiç büyük ödül almayan ajans ve reklamverenler ise alfabetik olarak sıralandı.

Bu yıl üç ajans, Mindshare, TBWA İstanbul ve Tayfa & WDO yarışmalara aynı zamanda kendileri için hazırladıkları çalışmalarla da katılmış ve ödül almışlar. Bu nedenle ödül alan reklamverenler listesinde bu üç ajansın adlarına rastlayacaksınız şaşırmayın!

Bilindiği gibi Ajans Ultra ve RPM Radar ajansları, geçtiğimiz yıl Ultra RPM adı altında birleştiler. Raporu hazırlarken bu iki ajansın eski isimleriyle aldığı ödüllerin yanı sıra yeni isimleriyle aldıkları ödülleri tek bir isim altında topladık, tüm ödülleri Ultra RPM’nin hanesine yazdık.

AJANSLARIN LİDERİ
Sonuçta ortaya çıkan listenin ajanslar sıralamasının zirvesinde, 19 ödülle TBWA İstanbul yer alıyor. Ajans bu yıl değerlendirmeye alınan 5 yarışmanın 4’ünden ödülle ayrılarak parlak bir başarıya imza atmış. TBWA İstanbul’u, biri büyük ödül olmaküzere toplam 17 ödül alan Medina Turgul DDB izliyor. Ajans, büyük ödülünü Kristal Elma’da almış.

Üçüncü sırada yine bir büyük ödül alan Leo Burnett İstanbul bulunuyor. Ajans bu büyük ödül de dahil olmak üzere yıl boyunca 12 ödül elde etmiş. Dördüncü sırada Leo Burnett’le toplamda aynı sayıda ödül alan ancak herhangi bir büyük ödül alamayan Rafineri var. Nihayet beşinci sırada ise, yıl boyunca biri büyük ödül olmak üzere toplam 11 ödüle uzanan bir yeni nesil ajans bulunuyor: Rabarba…

En çok ödül alan medya ajansları listesinin başında ise, Felis Ödülleri’nin büyük ödüllerinden biri de dahil olmak üzere toplam 5 ödül alan Cereyan Medya yer alıyor. Bu ajans aynı zamanda en çok ödül alan tüm ajanslar listesinin de ilk 10’unda.

En çok ödül alan ajanslar1. TBWA İstanbul: aeeeeeeeeeeeeeffkkk 19
2. Medina Turgul DDB: Eeeeeeeeeeeekkkkk 16+1
3. Leo Burnett: Ddeeeeeefkkk 11+1
4. Rafineri: eeeeeeeeekkk 12
5. Rabarba: Eddeeeeefff 10+1
6. Concept: Eaeeeekk 7+1
7. Ultra RPM: Aaaaaak 6+1
8. C-Section: ddddeee 7
9. DDB&Co.: Keeekk 5+1
10. Cereyan Medya: Fffff 4+111. Alice BBDO: kkkkk 5
12. MediaCom: aaaef 5
13. Publicis Yorum: aaaaf 5
14. Tayfa & WDO: Eeff 3+1
15. Universal McCann: Aaaa 3+1
16. Mindshare: efff 4

17. Kinetic: aaaf 4
18. 41? 29!: dee 3
19. iGOA: ddd 3
20. Starcom Mediavest Group: def 3
21. Wunderman İstanbul: kkk 3
22. Grey İstanbul: Ee 1+1
23. Depo Film: ee* 2
24. Lowe İstanbul: ee 2
25. Manajans JWT: kk 2
26. Mobilera: dd 2
27. Team Red: ee 2
28. Wanda Digital: df 2
29. Young & Rubicam Reklamevi: ek 2
30. Zenith Optimedia: ae 2 

BİR ÖDÜL ALAN AJANSLAR: Alafortanfoni, ARC İstanbul, Carat Medya, Eser Hakim Brand Experience Designers, Filmpark*, First Unit Film Yapım*, Kompüter, Luma, Magiclick, Mana Digital, Ogilvy & Mather, OMD, Proximity, Publicis Bold, Sniper Channel, Umay Çubukçu Creative Packaging ve Youth Republic…

Listedeki medya planlama ve satın alma ajansları bold olarak gösterilmiştir.
*Reklam prodüksiyon şirketi