11 Aralık 2011 Pazar

Yeni bir tüketim modeli: Akıllı tüketicilerin satın aldıkları ürünleri bir süre kullandıktan sonra satması

Gelecek yıl pazarlama dünyasını etkileyecek trendlerden birisi de "İkinci Ticaret" ya da "Yeniden Ticaret" olarak adlandırabileceğimiz "Recommerce".

Tüketicilerin kullandıkları ürünler için ödediklerini geri almak istemeleri yeni birşey değil tabii ki. Ancak geçmişe oranla artık bunu yapmak daha kolay.

Yeni türeyen geri satın alma ve takas programları, online platformlar ve mobil pazar yerleri, gibi ortamların yanı sıra büyük markalar artık sık sık kampanyalarında kullanıyorlar.

Bu moda ellerindekini verip, daha üst bir modelin fiyatından düşürerek daha yeni bir modeli satın almak isteyen, bütçeleri üzerindeki baskıyı azaltmak isteyen tüketiciler için çok cazip. Ayrıca çevreyi korumak gibi etik motivasyonlarla hareket eden tüketiciler için akıllıca ve pratik seçenekler sunuyor. Hatta öyle ki "Recommerce" artık tüketicilerin ilk satın alma kararlarını bile etkiliyor. Tüketiciler önceden sadece araba ya da ev gibi pahalı ürünlerde bu yöntemi kullanıyorlardı. Oysa günümüzde tüketiciler çok daha fazla ürün için, ürünün ikinci el satış değerini, toplam sahip olma maliyetini etkileyen bir faktör olarak değerlendirmeye başladı.

Araştırmalar bu trendi tetikleyen 3 ana faktörü gösteriyor.

NEXTISM-BİR SONRAKİ
Tüketiciler her zaman 'en son' çıkan ürün ve hizmetlerin vaat ettiği yeni ve heyecan verici deneyimleri yaşamak istiyorlar. Günümüzün 'Deneyim Ekonomisi' yaptığı her alışverişte ‘iyinin de en iyisini’ satın alma beklentisi içinde olan bir tüketici sınıfının doğmasına neden oldu. Bu talepkâr tüketiciler BURADA-VE-ŞİMDİ trendinin etkisi altında ve mümkün olduğunca çok sayıda deneyim yaşamak ihtirasına kapılmış durumdalar.

Tüm bu faktörler bir arada düşünüldüğünde, yeni ürün ve hizmetlerin cazibesinin altında yatan nedenler açık seçik ortada. Geliştirilmiş özellikler, daha yüksek kalite veya güncellenmiş bir tasarım. Aslında tüketicilere yepyeni veya bir öncekinden daha zengin bir tecrübe vaat ediyor. Bu da tüketiciler için daha iyi, daha güzel ve daha ilginç bir hayat anlamına geliyor.

STATUSPHERE/TOPLUMSAL STATÜ
Bilinçli (ve çevre duyarlılığı taşıyan) alışverişin bireylere her geçen gün daha çok statü sağlıyor olması. Bütün tüketici trendlerinin altında yatan en önemli faktör toplumsal statü arayışıdır. Günümüzde ise yaşanan değişim sonucu, tüketicilerin statü elde etmek için, en büyük, en hızlı veya en parlak nesnelere sahip olmanın ötesinde, ‘yeni’ statü kaynaklarına yöneldiklerini görüyoruz: bir alanın uzmanı olmak, cömertlik, bağlantı içinde olmak ve ekolojik kriterlere uygun olmak gibi. Aslında, günümüzde tüketicilerin çoğu dikkat çekici tüketimlerinden ziyade uyanık ve becerikli oluşları sayesinde statülerini güçlendiriyor.

Tabii ki "Recommerce" tüketici davranışının tüketime son vermekle hiç bir ilgisi yok. Burada daha ziyade kullanılmayan eşyaları nakit ya da indirim karşılığı elden çıkarmak, ya da tüketicinin kullanılmış ürünlerinden sorumlu bir şekilde kurtulmaya çalışması, bu yöntemleri kullanarak bilinçli tüketici olmaya çalışması gibi nedenler sayılabilir.


EXCUSUMPTION
Nakit sıkıntısı içindeki tüketicilerin yaratıcı çözümlere sarılması. Batıda süren ekonomik belirsizlik, her geçen gün daha fazla tüketicinin giderek daha azıyla idare etmesine neden oluyor. Tüketicilerin yeni deneyimlere olan açlığı ise azalmıyor. Bu durum onları sahip oldukları eski ya da kullanılmamış eşyaları satarak veya başka eşya ve hizmetlerle takas ederek, akıllıca, yeni ve masum bir alışveriş yöntemi keşfetmeye itmiş durumda. Doymuş pazarlarda birçok tüketicinin hayatlarının büyük bir bölümünü hiper-tüketim çılgınlığıyla geçirdikleri düşünülürse, önceki alışverişlerinden evlerinde çok sayıda az kullanılmış eşya bulunduğu ve bu konuda sıkıntı çekmeyecekleri kesin.

Recommerce trendinin farkında olan, ve tüketimlerini bilinçli olarak bir üst seviyeye taşımak olan uyanık tüketiciler de var tabii ki. İşte bu tüketiciler, daha sonra kolayca ve kârlı bir şekilde elden çıkarabileceklerini bilmenin rahatlığıyla, premium markaları şu anda satın alıyorlar hatta 'yatırım aracı' olarak görüyorlar.

Markalar "Recommerce" girişimlerini çoğunlukla, online platformlar ve mobil pazar yerlerinde yürütüyorlar. Türkiye'de diğer mecraları özellikle de televizyonu da kullanan birçok marka var. Kampanyaların başını ise “ESKİSİNİ GETİR YENİSİNİ GÖTÜR” çekiyor. Özellikle hazır giyim ve elektronik ürünlerde çok kullanılıyor. Mobil Pazar yerleri, ya da bazı markaların yaptığı gibi online siteler açarak müşterilerinin kullanılmış ürünlerini birbirlerine satmasını sağlamak da kullanılan diğer yöntemlerden bazıları.

Trend uzmanları, "Recommerce" trendinin markalar için önemli olmaya devam edeceğini çünkü 2012'de de bu trende tüketicilerin oldukça ilgi göstereceklerini belirtiyorlar.

Kaynak: www.trendwatching.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder